Hormonen die met je aan de haal gaan

Stemmingswisselingen tijdens je zwangerschap

Gierende hormonen, het gevoel dat je misschien wel herkent voor of tijdens een menstruatie. Het gevoel van grote pieken en grote dalen. Onverklaarbare huilbuien die je afwisselt met intens geluk. Nog niemand die ziet die je zwanger bent, maar jij voelt het aan alles. Deze stemmingswisselingen zijn vervelend, maar heel normaal in je zwangerschap.

Heel leuk dat het normaal is, maar waar komt het door en ga je je snel wat stabieler voelen? En zijn er tips? Ik vertel je hier meer over in deze blog.

 

Oorzaken stemmingswisselingen

Groen: HCG | Blauw: Oestrogeen | Paars: Progesteron

 

Zwangerschapshormonen hCG, Oestrogeen en Progesteron zijn de schuldigen hiervan. Deze drie hormonen zijn in het begin van je zwangerschap (ook zijn ze belangrijk tijdens je menstruatie cyclus) aanwezig, zodat de bevruchting en innesteling kan plaatsvinden, maar ook zodat de embryo in het begin veilig kan groeien. Oestrogeen is o.a. verantwoordelijk voor de groei van goede bloedvaten in en om de placenta en de baarmoeder. Progesteron zorgt o.a. voor intact houden van je baarmoederslijmvlies en hCG is verantwoordelijk voor het instandhouden van het gele lichaam (omhulsel van je eicel) dat zorgt dat de andere hormonen veilig hun werk kunnen doen.

Ook kunnen de andere zwangerschapssymptomen, zoals vermoeidheid, misselijkheid en onzekerheid van de eerste periode bijdragen aan je emotionele schommelingen.

 

 

Wanneer?

De grootste emotionele achtbanen bevinden zich tussen de zes en twaalf zwangerschapsweken. Daarna begint je lichaam (en jij) wat te wennen aan de hormonen en past zij zich aan. Ook zullen de andere zwangerschapskwaaltjes wat afnemen, wat kan helpen bij deze mood swings.

Aan het eind van de zwangerschap kun je weer wat meer last krijgen van stemmingswisselingen. Je lichaam maakt zich klaar voor de geboorte en ook zul je dan weer wat meer last krijgen van je lichamelijk wat minder fit voelen. Deze combinatie zorgt ervoor dat je ‘ik ben er klaar mee’ gevoel naar boven komt, zodat je ook graag wilt dat je kindje geboren wordt. Bijzonder hoe deze psychologische processen in elke periode van je zwangerschap haar functie heeft.

 

Tips bij deze stemmingswisselingen

Deze pieken en dalen horen dus een beetje bij je zwangerschap, maar ik heb wel wat tips voor je die je misschien verder kunnen helpen.

  • Praat er met een (zwangere) vriendin over, dat helpt. Ze hoeven geen oplossing te bedenken, maar het helpt om je hoofd even te leeg te maken bij iemand die je vertrouwt
  • Laat je partner deze blog lezen. Het helpt wanneer je partner je steunt en wanneer je deze stemmingswisseling bij hem kwijt kan. Hoe fijn is het om even je uitbarsting bij hem kwijt te kunnen, zonder dat hij oordeelt en het dus ook beter begrijpt
  • Neem je ontspan moment. Kies ervoor om je agenda iets minder vol te plannen en tijd te nemen voor bankhangen, netflix-en of in bad te gaan
  • Luister positieve zwangerschapsverhalen. Bijvoorbeeld de podcast; adem in, adem uit
  • Leef gezond. Hoe beter jij in je vel zit, hoe fijner je voelt. Slaap goed, drink genoeg water en eet gevarieerd en gezond
  • Luister een ontspanningsoefening (vraag mij naar een oefening; doete@dubbelzen.nl)
  • Relativeren helpt. Na een mood swing, komt er ook weer een piek. Maak er een grapje over en relativeer. Voel je niet schuldig en accepteer dat deze hormonen zo nu en dan even met je aan de haal gaan.

Overige normale zwangerschapssymptomen (of kwaaltjes)

Zoals je hierboven kan lezen, kan het helpen wanneer je weet dat wat je voelt ‘normaal’ is en dat het een oorzaak heeft. De volgende zwangerschapskwaaltjes (Yes, ik noem ze kwaaltjes) zijn ook normaal in deze periode en grote kans dat deze in het begin van je tweede trimester afnemen:

  • Gevoelige borsten
  • Buikpijn (lees hier mijn blog over buikpijn tijdens je zwangerschap)
  • Vermoeidheid
  • Misselijkheid (lees hier mijn blog voor tips bij misselijkheid)
  • Hoofdpijn
  • Opgeblazen gevoel (lees hier mijn blog voor gezonde voeding, die kunnen helpen hierbij)

 

Ik hoop dat deze blog je wat heeft geleerd over de gierende hormonen in je lijf en dat je je snel wat meer jij mag voelen 🙂

Liefs,

Doete
Verloskundige

 

 

Links:

Praktische verloskunde – Prins et al (2009)
Afbeelding hormonale cyclus – https://hormonalemigrainezorg.nl/hormonale-migraine-bij-vrouwen-in-de-overgang/
Afbeelding zwangere vrouw – pinterest