Zwangerschapscravings 

 
Een gekke gewaarwording wat ervoor kan zorgen dat je ineens hunkert naar een pot augurken of witte chocola. Wat dacht je van ijs, vlees of chips? Wellicht iets wat je voorheen niet lekker vond, maar nu opeens niet meer kunt weerstaan. Dit heeft te maken met je hormonale veranderingen, waardoor smaak en geur kunnen veranderen. Tijdens je zwangerschap kan het daardoor een uitdaging zijn om gezond te blijven eten. Want wat nou als je die taartjes, koekjes en snoepjes niet meer uit je hoofd kunt zetten?

Mogelijk een tekort?

De een heeft er meer ‘last’ van dan de ander en daar waar de een tijdens de zwangerschap extreem veel behoefte heeft aan magnums, kan de ander juist gek zijn op rode puntpaprika.
Wist je dat er ook zwangerschapcravings bestaan waarbij je zin hebt in niet eetbare dingen? Zwangeren hebben in dat geval behoefte om ongekookte rijst, aarde, wasmiddel, stoepkrijt of bijvoorbeeld verfsnippers te eten. Dit is natuurlijk niet gezond maar de drang is er wel waardoor het goed is om dit met je verloskundige (of dokter) te bespreken. Dit wordt ook wel pica genoemd en kan duiden op een ijzertekort.

Naast dat zwangerschapcravings veroorzaakt worden door hormonale veranderingen kan het ook duiden op een tekort aan vitamines en mineralen. Zo zou een verhoogde behoefte aan chocolade een teken kunnen zijn van behoefte aan magnesium. Dat geldt ook voor chips wat een teken
van meer behoefte aan natrium kan zijn. 

Wat kan je doen aan die craving?

1. Zorg ervoor dat je voldoende blijft eten. Kies voor voedzame producten die je een verzadigend gevoel geven. Denk aan volle granen, peulvruchten, groente, fruit, noten en zaden.
2. Drink voldoende water. Het zou heel goed kunnen zijn dat wanneer je zin in iets lekkers hebt je je dorst prikkel gemist hebt. In dat geval heeft je lichaam geen zin in iets lekker maar meer behoefte aan water.
3. Hou de 80/20 regel aan. Af en toe iets lekkers moet zeker kunnen maar zorg ervoor dat je de basis goed op orde hebt. De 80/20 regel geeft hierin hou vast. Laat 80 procent van dat wat je eet uit voedzame producten bestaan en 20 procent uit iets lekkers. 
4. Als je in de supermarkt staat en die reep of rol koekjes echt niet kunt weerstaan kies dan voor een kleinere variant. Koop een losse koek of een reepje chocolade bij de kassa. Op die manier kan je toch in je zin in zoet voorzien zonder dat je ervan door blijft eten.
5. Haal alternatieven in huis. Denk hierbij aan fruit, bak een bananenbrood, muffins of maak bliss balls. Dit kan je allemaal in de vriezer bewaren zodat je er iedere dag iets lekkers uit kunt halen.
Hoop dat ik je weer heb mogen inspireren.

Liefs,

Riek

Meer weten of advies voor jouw situatie? Klik dan hier