Vitamines tijdens de zwangerschap

Wanneer je zwanger bent is er meer behoefte aan bepaalde vitamines en mineralen, maar welke zijn dat en waar moet je op letten? In deze blog vertelt Riek Jensma, orthomoleculaire therapeut van Foodfriek je alles over de vitamines tijdens de zwangerschap. Zij kan jou met haar kennis en passie meer informatie geven over welke en waarom je bepaalde keuzes kunt maken voor een goede basis voor je kindje.

 


Foliumzuur 

De aanbevolen dosis foliumzuur tijdens je zwangerschap komt neer op 400 mcg per dag. Foliumzuur draagt bij aan de vorming van het zenuwstelsel en verlaagd het risico op neurale buisdefecten. Je vind het met name terug in groene groentes, volkoren producten, vlees en zuivel. Wist je dat 25% van de bevolking niet in staat is om foliumzuur om te zetten naar de actieve variant? In dat geval raad ik je aan om Quatrefolic te suppleren. Dat is de actieve vorm van foliumzuur en hoeft je lichaam niet meer om te zetten.

Als verloskundige adviseer ik je om minimaal 4 weken voor je zwangerschap tot minimaal 10 weken zwangerschap foliumzuur bij te slikken. Maar je kunt ook starten vanaf het moment dat jullie een kinderwens hebben en tijdens je zwangerschap.

Vitamine B12

Vitamine B12 werkt nauw met foliumzuur samen. Je kunt ze zien als broer en zus. Deze vitamine vind je terug in dierlijke producten. Vitamine B12 heb je o.a nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel. Wanneer je vitamine B12 gaat suppleren (wanneer je vegetariër of veganist bent) kies dan altijd voor een actieve vorm als methylcobalamine en/of adenosylcobalamine.

Zink

Wanneer je zwanger bent heeft je lichaam meer behoefte aan zink. Dit komt neer op zo’n 15 mg zink per dag. Zink vind je o.a terug in brood, peulvruchten en noten. Wanneer je veel stress hebt, vegetariër bent of veganistisch eet is dit een mineraal om extra goed in de gaten te houden. Mocht je het los bij willen suppleren kies dan voor een goed opneembare vorm zoals zinkmethionine. Wist je dat witte vlekjes op je nagels mogelijk kunnen duiden op een tekort?

Magnesium

Tijdens je zwangerschap en in de periode dat je borstvoeding geeft heb je meer behoefte aan magnesium. Spierkrampen zouden een gevolg kunnen zijn van een magnesium tekort. Magnesium is o.a verantwoordelijk voor het leveren van energie en vervult meer dan 300 enzymatische functies in het lichaam. Je hebt verschillende vormen van magnesium. Zorg voor een goed opneembare variant zoals magnesiumtauraat, -citraat of -bisglycinaat. Mocht je ervoor kiezen om in bad te bevallen dan zou je ook magnesiumchloride aan het bad toe kunnen voegen voor net dat beetje extra ontspanning.

Lees hier mijn blog met meer informatie over restless legs tijdens je zwangerschap.

Choline 

Choline zit van nature in borstvoeding en is nodig voor de ontwikkeling van de hersenen van je kindje. Choline vind je terug in eieren, noten, bonen, erwten en spinazie. Om er zeker van te zijn dat je hier voldoende van binnenkrijgt kan je ook voor een zwangerschap multivitamine met choline kiezen.

IJzer

Je lichaam maakt tijdens de zwangerschap meer dan een liter bloed aan voor de ontwikkeling en groei van de placenta. Omdat je kindje ook extra ijzer nodig heeft kan er met name in het derde trimester een tekort aan ijzer ontstaan. Mocht dit het geval zijn kies dat een goed opneembare variant waar je minder snel darmklachten van krijgt. Een voorbeeld hiervan is ijzerbisglycinaat.

IJzerrijke voeding is bijvoorbeeld: spinazie, noten, peul- en volkoren producten.

Vitamine D3

Vitamine D3 heb je nodig voor de opname van calcium en het in stand houden van het skelet van zowel jou als moeder als je baby. In Nederland hebben we relatief weinig zon uren waardoor er sneller een tekort kan ontstaan. Wist je dat je huid voor 60% ontbloot moet zijn om voldoende vitamine D aan te kunnen maken? Het advies voor zwangere vrouwen is om dagelijks 10 microgram vitamine D bij te slikken.

Omega 3

Om voldoende omega 3 binnen te krijgen is het belangrijk om 1 à 2 keer per week vette vis (niet rauw) te eten. Omega 3 is o.a belangrijk voor de ontwikkeling van hart- en bloedvaten, ogen, hersenen en motorische vaardigheden van je baby. Mocht je dit willen suppleren dan is hoogwaardige kwaliteit en de juiste verhouding tussen de werkzame stoffen EPA en DHA van belang. Persoonlijk ben ik fan van het merk WHC. Via onderstaande link krijg je met de code: foodfriek 20% korting op je bestelling.
www.carebynature.nl
TIP: Unocardio X2 is gericht op zwangeren

Probiotica

Je kindje krijgt wanneer hij op natuurlijke wijze wordt geboren de darmflora van jou als moeder mee. Daarnaast wordt de darmflora gevormd door het geven van borstvoeding. Om je darmflora te optimaliseren kan je ervoor kiezen om vanaf 7 maanden probiotica te suppleren.

Disclaimer: Lukraak vitamines bijslikken is een echte no go. Mocht je het vermoeden hebben dat je een tekort hebt aan bepaalde vitamines of mineralen, laat dit dan testen. Zo kun je bijvoorbeeld bij Riek je bloed laten testen met een EBM test. Zo kan zij je gericht adviseren voor een gezonde(re) zwangerschap.

Mocht je vragen hebben aan Riek laat je dat dan weten in de post op Instagram?

 

Liefs,

Riek & Doete