Als je (net) zwanger bent kun je je heel misselijk & beroerd voelen. Wist je dat zelfs 90% van de zwangere vrouwen een vorm van misselijkheid (in het begin) kennen in de zwangerschap & 30% hiervan moet overgeven?
 
Vele zwangeren geven tijdens mijn spreekuur aan dat ze pas begrijpen wat ‘zwangerschapsmisselijkheid’ is nu ze zelf zwanger zijn en dat ze van tevoren niet konden bedenken dat dit zo’n impact kon hebben.
Misselijkheid is vaak één van de eerste tekenen dat je zwanger bent.
En beperkt zich vaak niet alleen tot de ochtend (misselijkheid). Ook aan het eind van de dag komt het vaak voor, wanneer je moe bent of wanneer je een langere tijd niet gegeten hebt. Tenslotte kunnen bepaalde voedingsmiddelen deze misselijkheid aanwakkeren.
 
Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, misselijkheid is vaak een goed teken! De misselijkheid valt te verwijten aan het stijgende zwangerschapshormoon hCG (human chorionic gonadotropin).
Voordat je zwanger (en misselijk) werd had je waarschijnlijk nog nooit van dit hormoon gehoord. Het hCG speelt in je gehele zwangerschap een grote rol. Vanaf het begin (wanneer je een positieve test hebt) tot de ontwikkeling van je kindje. Het hCG wordt tijdens je zwangerschap door de placenta geproduceerd en zorgt ervoor dat het gele lichaam (omhulsel van eicel) niet afsterft na de bevruchting en de embryo (beginfase van je kindje) kan groeien.
Er is vaak een piek tussen de 9-10 weken en vaak neemt de misselijkheid af tussen de 12-14 weken. Bij een tweeling zwangerschap is dit anders, de symptomen zijn door een groter hCG, vaak nog sterker.
Naast het hCG hormoon kunnen lage bloedsuiker en tekort aan vitamine B & Zink je misselijkheid versterken.
 
Maar….. kun je er iets aan doen?

Tips bij (ochtend) misselijkheid

Hieronder volgen enkele tips om hopelijk je misselijkheid sneller te doen verdwijnen of iets te verminderen;

  • Eet kleine(re) porties elke 2-3u
  • Voeg eiwitten toe aan elke maaltijd
  • Eet iets kleins & ‘droogs’ zoals een cracker, voordat je gaat opstaan
  • Sta op met een glas heet water (half gekookt & half koud water) met stukjes verse gember & halve citroen (uitgeperst)
  • Voeg gember toe aan je maaltijd (of drink nog paar glazen thee, zoals bij het opstaan)
  • Drink genoeg water (per glas, niet teveel in één keer)
  • Vermijd vet & spicy eten
  • Neem vitamine B6 tot 25mg per dag (veilig volgens lareb.nl), mogelijk toegevoegd aan je zwangerschapsvitamines
  • Zorg voor frisse lucht, maak zo nu en dan een wandeling buiten
  • Probeer stress te vermijden (en probeer tijd vrij te maken om te ontspannen)

Waarom werkt gember zo goed?

Gember is bekend door z’n positieve effecten op je gehele spijsvertering. Daarnaast is het bewezen dat gember het reflex voor braken (naar je hersenen) neutraliseert. Zo laat een studie in Obstetric & Gynecology zien dat 1gram verse gember per dag, 4 dagen lang, positieve effecten heeft op de misselijkheid & om het braken te verminderen.

Moet je regelmatig overgeven?
Probeer goed te blijven drinken, ook al heb je daar geen zin in. Het is belangrijk dat je niet uitdroogt. Eet daarnaast magnesium rijk voedsel, dit mineraal verlies je namelijk door braken.
 

Waar zit magnesium in?

  • Pure chocolade
  • Avocado
  • Bananen (bekijk mijn favoriete gezonde variant van bananen pannenkoeken hier)
  • Noten
  • Peulvruchten
  • Volkoren granen
  • Vette vis (bijvoorbeeld mom-safe sushi bowl recept)
Ook lijken acupunctuur & homeopathie de symptomen te kunnen bestrijden. Wie niet waagt?
 
Ik hoop dat de tips je verder kunnen helpen!
Liefs,
Doete
Verloskundige & echoscopiste