Deze winterse dagen verdienen ontspanning in een warm bad en sauna…. Oftewel, ik ben groot sauna fan. Als verloskundige weet ik wel dat niet alle zwangeren weten dat je gewoon naar de sauna mag (als sauna liefhebber)! Wel belangrijk om rekening te houden met de 14 weken grens, dat wel.
Lees in deze blog alles over ontspannen in de sauna tijdens je zwangerschap.

 

Vanaf je tweede trimester tot laatste maand

Na de 14e zwangerschapsweek kun je als regelmatig sauna bezoekster gerust naar de sauna. Ben je nog nooit naar de sauna geweest? Dan is je zwangerschap niet de juiste periode om het uit te proberen. Wanneer je het meer gewend bent, kan je (zwangere) lichaam er beter tegen.

De 14 weken regel is er, omdat het risico op een miskraam dan klein is en je kind dan voor zichzelf kan zorgen (placenta is volgroeid). Ook worden in die eerste weken de belangrijkste systemen van je kindje aangelegd en raden we dus af om naar de sauna te gaan.

Oververhitting
Nederlandse Sauna Vereniging (NSV):
“Er zijn geen gevallen bekend van zwangere vrouwen waarbij het mis is gegaan door de sauna. Toch adviseren wij geen risico te nemen en de eerste kritieke 3 maanden de sauna niet te bezoeken.” Ook artsen adviseren de eerste 14 weken de sauna te mijden.

Daarnaast adviseren we om niet meer tijdens je laatste loodjes naar de sauna & (kruiden of) bubbel-baden te gaan. Het kan soms zijn dat je al een beetje ontsluiting hebt en zo hebben bacteriën gemakkelijker toegang door deze baden/sauna. Thuis hoef je hier niet over in te zitten, maar zo’n sauna wordt toch door veel mensen gebruikt en dit is belangrijk om de laatste weken nog even goed voor je kind te kunnen zorgen 🙂

Dus sauna bezoek vanaf 14e week tot 34ste week is het advies dus!

 

Tips voor je sauna bezoek

Als geregeld sauna bezoekster mag je dus prima naar de sauna tijdens je zwangerschap. Maar ga niet ‘all the way’. Hieronder een paar tips;

  • Luister goed naar je lichaam
    Doordat je bloedsomloop veranderd tijdens je zwangerschap heb je grotere kans dat je met de warmte duizelig wordt of kortademig. Let hier goed op. Bij minste van deze symptomen, ga even uit de sauna en koel.
  • Ga samen naar de sauna
    Met een vriendin of je partner. Wel zo veilig (en zo gezellig)
  • Maximaal 10 minuten zweten (per sauna item), drink goed en zorg voor langere rust periodes tussen de sauna’s
  • Ga dichterbij de uitgang zitten en kies voor de ‘minst warme’ optie (dus kies niet voor de bovenste plank in de sauna)
  • Geen dompelbad als je zwanger bent
    De overgang is dan te groot, je kunt beter langzaam koelen met een koude douche
  • Langzaam koelen
  • Geen infrarood straling (sauna) of zonnebank tijdens je zwangerschap
  • Vermijd de sauna’s met een hogere temperatuur (90-95°C)

 

Voordelen

Ook als je niet zwanger bent zijn er tips waar je rekening mee moet houden. Dus je hoeft niet ‘bang’ te worden van deze tips, luister gewoon goed naar je lichaam 🙂

Ondanks dat je rekening moet houden met deze tips, heeft een sauna bezoek als zwangere grote voordelen.
Ten eerste zorgt zo’n sauna bezoek altijd voor instant ontspanning. En gevoel van me-time, wat super fijn kan zijn, om weer even in je zwangerschapsbubbel te stappen. Even los van thuis, je werk of gezinsleven.

Ook lichamelijk heeft een sauna bezoek voordelen. Zo zorgt de sauna ervoor dat je vocht verliest, dus kan het helpen bij opgezette voeten en enkels. En stimuleert het je bloedsomloop.

Loop je bij de gynaecoloog vanwege een medische indicatie (bijv. een hoge bloeddruk), vraag dan je arts of je naar de sauna mag. De bovenstaande informatie geldt voor gezonde zwangerschappen, zonder medische indicatie.

 

Plan dus gerust een sauna bezoek! Ook zeer fijn als (weekendje weg voor) een babymoon met je partner 🙂

Fijne zwangerschap gewenst,

 

Liefs,

Doete
Verloskundige

 

 

 

Inspiratie bronnen

  • Praktische Verloskunde
  • https://elysium.nl/wellnessresort/praktische-informatie/zwangerschap
  • Heineman – Obstetrie & gynaecologie