Het belang van probiotica tijdens de zwangerschap

Je darmen bevatten biljoenen bacteriën. Zowel goede als slechte. Dit geheel van bacteriën wordt ook wel je darmflora of het microbioom genoemd. Je hebt vast wel eens van de termen pre- en priobiotica gehoord. Maar wat is dat nou precies en waarom is dat zo belangrijk tijdens je zwangerschap? 

 

Pre- en probiotica

Prebiotica kan je zien als voedsel voor de goede darmbacteriën. Het bestaat uit onverteerbare voedingsvezels. Je kunt hierbij denken aan asperges, uien, artisjokken, wortels, knoflook, bananen en haver. Probiotica zit van nature in gefermenteerde producten zoals zuurkool, kimchi, natto en kefir. Dit bevat goede bacteriën die je nodig hebt voor een gezonde darmflora.

Advies probiotica rondom geboorte

In de baarmoeder is het darmstelsel van de baby steriel. Wanneer de baby via de natuurlijke weg geboren wordt krijgt het in het geboortekanaal de flora van de moeder mee. Hoe beter de flora van de moeder, hoe beter de flora van het kindje. Om die reden raad ik zwangeren aan om ten minste twee maanden voor de bevalling probiotica te suppleren. 

 

En bij een keizersnede?

Een keizersnede betekent niet dat je kindje meteen 3-0 achterstaat en je hier geen invloed op kunt hebben. Tegenwoordig kan je gebruik maken van vaginal seeding, wist je dat? Hierbij wordt er een gaasje in de vagina gebracht. Vervolgens worden de huid en mond van je kindje hier mee ingesmeerd. Het geven van borstvoeding is ook een manier om je kindje een goede opbouw van de flora mee te geven. Deze bacteriën zitten in zowel in de melk die je produceert, maar bevinden zich ook rond je tepels.

 

Waarom is de darmflora zo belangrijk?

Aangezien 80% van het immuunsysteem zich in de darmen bevind, is een goede darmflora ontzettend belangrijk voor het verhogen van de weerstand. Het verkleint de kans op darmkrampjes, eczeem, zwangerschapsdiabetes en constipatie tijdens de zwangerschap.

 

Tips bij aanschaffen probiotica

Maar, waar moet je dan op letten wanneer je probiotica aanschaft? 

  • Kies voor een probiotica met meerdere stammen
  • Kies voor een variant waar ook prebiotica aan is toegevoegd. Op die manier geef je ook meteen de goede bacteriën te eten en is de kans groter dat probiotica overleeft in het verteringsstelsel. 
  • Kies bij voorkeur probiotica uit een losse sachet. Zo weet je zeker dat het beschermd is tegen lucht, vocht en licht.  
  • Bonustip: Vermijd zuiveldrankjes waar probiotica aan wordt toegevoegd. Hier zit slechts 1 stam en ontzettend veel suiker in. 

 

Ik hoop dat ik je weer heb mogen inspireren,

Liefs,

Riek

Meer weten of advies voor jouw situatie? Klik dan hier