Ontspannen bevallen

Ontspannen bevallen

Ontspannen bevallen? Waarom is dat zo belangrijk? En hoe doe je dat?

Tijdens mijn werk als verloskundige was ik geïntrigeerd door moeders die op een meer ontspannen manier de weeën konden opvangen. Ik had dit wel tijdens mijn opleiding als verloskundige geleerd, maar er bleek nog veel meer manieren zijn om te ontspannen tijdens de weeën. En laat deze manieren om te ontspanning tijdens de weeën, maar ook tussen de weeën door essentieel zijn. Om de weeën te kunnen opvangen, maar vooral om je lijf haar werk te kunnen laten doen. En daar ga ik je in deze blog meer over vertellen.

Om dit te begrijpen is het handig om te weten wat het verschil tussen stress en ontspannen is.

Verschil tussen stress en ontspannen

Kort gezegd zijn er twee manieren om te kunnen reageren op een situatie. Meestal gaat dit onbewust. Je sympatische stress zenuwstelsel reageert bij een (acute) stresssituatie als volgt: er komt adrenaline vrij, hierdoor gaat je ademhaling sneller, je hartslag omhoog en de doorbloeding vooral naar je benen (om te kunnen vechten of vluchten). Dit stamt nog uit de oertijd. Wanneer je ontspannen bent, dan laat je parasympatische zenuwstelsel de oxytocine stromen en gaat je hartslag omlaag, je ademhaling wordt langzamer en de doorbloeding gaat vooral naar je buik, naar je organen.

Een groot verschil in de hormonen en de werking in je lichaam dus. Wanneer jij in de juiste flow zit, zal je lichaam ondersteunend werken en de juiste hormonen aanmaken.

Geboortepijn

Er bestaat geen geboorte zonder pijn. Pijn wordt vaak als iets negatiefs ervaren, als iemand pijn heeft wil je diegene helpen en troosten. Geboortepijn is anders. Je krijgt er iets voor terug: je kindje wordt geboren.

Dit maakt geboortepijn een positieve en functionele pijn, al klinkt dit misschien gek.

De functie van deze pijn is dat het ’t pijnstillende deel van de hersenen activeert. Tijdens de bevalling gaat er een signaal naar de hersenen: ‘Ik ben aan het bevallen, help me’ waardoor er natuurlijke pijnstillers vrijkomen, zoals endorfines. Dit verhoogt je pijngrens en helpt je beter om te gaan met de weeën. Geboortepijn waarschuwt ook. Moeders zoeken intuïtief een veilige plek om te bevallen en je keert als het ware in je cocon. Een echt oerinstinct dus, wat optimaal werkt als jij ontspant en vertrouwt op je lichaam.

Ik vergelijk het ook weleens met een tandartsafspraak. Als je weet dat de tandarts gaat boren en je bent daar bang voor, dan ga je verkrampen en gaat de adrenaline stromen. Als het ware komt de pijn dan intenser binnen. Als je je focust op je ademhaling en je ontspant, help je jezelf en zul je zien dat je minder pijn ervaart. Zo werkt dat ook tijdens de bevalling en daarom is oxytocine belangrijk. Oxytocine komt dus vrij als je kan ontspannen. Maar we worden ook gestimuleerd door oxytocine. Oxytocine is best bijzonder. Het komt vrij als je knuffelt, verliefd wordt, seks hebt, bij ontspanning, maar ook wanneer je gaat bevallen. Daarom is het fijn om te weten hoe je de oxytocine optimaal door je lichaam kan laten stromen.

Het is best bijzonder dat je baarmoeder negen maanden lang zorgt dat je kindje veilig kan groeien in je buik en dat daarna de spieren van je baarmoeder samenwerken om je kindje geboren te laten worden. Deze spieren hebben een goede doorbloeding nodig om te kunnen samentrekken. Ontspanning helpt hierbij. Om los te kunnen laten, is het dus fijn dat jij op een plek bent waar je je veilig en ontspannen voelt. Dan kan je lichaam haar werk doen.

Om dit nog beter te begrijpen: bekijk hieronder mijn Ontspannen Bevallen cirkel. 

Ontspannen bevallen cirkel - snap waarom dit zo belangrijk is en hoe je dat kunt doen

Kleine sidenote: ongetwijfeld zul je af en toe stress ervaren tijdens de bevalling: wanneer de verloskundige of kraamverzorgende binnenkomt, wanneer je naar het ziekenhuis rijdt. Het is helemaal niet erg om even uit deze cirkel te gaan, als je maar weer weet hoe je kunt ontspannen om terug te komen.

Benieuwd naar mijn verloskundige tips voor een meer ontspannen bevalling? Volg mijn Favoriete webinar. 

Ontspannen bevallen: het webinar

In dit webinar staan kennis, vertrouwen en ontspanning centraal. Ik deel mijn verloskundige kennis en geef jullie drie belangrijke tips voor een meer ontspannen geboorte. Onder andere een hele fijne ademhalingstechniek die je sowieso kunt toepassen tijdens de geboorte.

Na dit webinar weet je waarom ontspannen zo belangrijk is en kun je mijn belangrijkste tips toepassen. De perfecte start van je voorbereiding op de bevalling,

  • bijna 1000 bevallingen begeleid als verloskundige
  • gespecialiseerd in ontspannen zwangerschap en geboorte
  • Inmiddels >12.500 webinar deelnemers
  • Leuk om samen met je partner te volgen

Ga je samen met mij een start maken?

Liefs Doete,

Verloskundige

Deel via

Gerelateerde artikelen

Vergoeding zwangerschap verzekeraar

Vergoeding zwangerschapscursus en meer

Vergoeding zwangerschapscursus 2024 en meer in deze blog In deze blog vind je per zorgverzekeraar + aanvullende verzekering welke vergoedingen zij hebben rondom de periode van zwangerschap, bevallen en kraamperiode. Zoals o.a. vergoeding zwangerschapscursus 2024. Ik heb in deze blog

Lees meer
Cursus voor na de bevalling - net zo belangrijk of belangrijker? Check hier vergoeding voor cursus na de bevalling 2024

Vergoeding cursus na de bevalling 2024

Vergoeding cursus na de bevalling 2024 en meer De meeste aanvullende verzekeringen hebben een vergoeding voor een cursus na de bevalling 2024, maar welke verzekeraar vergoed mijn cursus? Benieuwd naar vergoedingen van 2023? Of naar vergoedingen rondom je zwangerschap en

Lees meer
Vergoeding zwangerschap verzekeraar

Vergoeding zwangerschapscursus 2024

Vergoeding zwangerschapscursus 2024 en meer in deze blog In deze blog vind je per zorgverzekeraar + aanvullende verzekering welke vergoedingen zij hebben rondom de periode van zwangerschap, bevallen en kraamperiode. Zoals o.a. vergoeding zwangerschapscursus 2024. Ik heb in deze blog

Lees meer