image

Obstipatie tijdens je zwangerschap

de beste tips tegen obstipatie tijdens je zwangerschap

Obstipatie, een veelvoorkomende zwangerschapskwaal. We spreken van obstipatie wanneer je minder dan 3 keer per week voor de grote boodschap naar het toilet gaat. Maar hoe zit dat dan? Waar komt die obstipatie tijdens de zwangerschap ineens vandaan? In deze blog vind je de 7 beste tips tegen obstipatie in je zwangerschap.

Gedurende de zwangerschap wordt er meer progesteron aangemaakt. Dit hormoon wordt ook wel de beschermende kracht genoemd. Het voorkomt dat je baarmoeder tijdens de zwangerschap samentrekt. Maar, dat is (helaas) niet het enige wat het doet. Progesteron zorgt er ook voor dat je darmen trager werken (waardoor je minder ontlasting hebt) en onttrekt vocht waardoor je meer kans op obstipatie hebt.

Daarnaast zijn er nog een aantal factoren die meespelen. Denk hierbij aan verminderde lichaamsbeweging, druk van inwendige organen, veranderende bloedsomloop en natuurlijk de aanwezigheid van de baby niet te vergeten.

Mijn tips voor obstipatie tijdens je zwangerschap

  1. Drink voldoende

Drink voldoende water. Dit maakt je ontlasting minder hard. Je kunt hiervoor 30 ml per kg lichaamsgewicht aanhouden.

2. Eet extra vezels

Vezels vind je met name terug in groente en fruit maar denk ook aan volle granen en peulvruchten. Ik geef altijd als richtlijn mee om 2 stuks fruit en 400/500 gram groenten per dag te eten. Tip: probeer met name de groentes over de dag heen te verspreiden dan hoef je er in de avond niet tegenaan te eten.

Let op: water drinken is essentieel voor de goede werking van vezels. Wanneer je niet voldoende drinkt kun je juist obstipatie krijgen.

Tips tegen obstipatie tijdens je zwangerschap

3. Probiotica met FOS

Het gebruik van probiotica met FOS kan helpen om je stoelgang te verbeteren.

4. Blijf in beweging

Zorg ervoor dat je dagelijks minimaal 30 minuten in beweging bent. Beweging activeert je darmen en stimuleert daarmee je stoelgang.

5. Eet gezonde vetten

Denk hierbij aan vette vis (niet rauw), avocado, noten, zaden en plantaardige oliën. Dit zorgt ervoor dat de ontlasting minder hard wordt en beter glijdt. Lijnzaad is een echte aanrader als het om obstipatie gaat. Kies in dat geval voor gebroken lijnzaad die je bij voorkeur zelf in een koffiemolentje kapot kunt malen.

6. Psyllium vezels

Je kunt er ook voor kiezen om psyllliumvezels in te zetten. Dit kan je bij de drogist of gezondheidswinkels kopen. Tip: je kunt psyllium ook in baksels gebruiken.

7. Pas je houding aan

Wist je dat een gehurkte houding het beste is als het om poepen gaat? Tip: gebruik een klein krukje waar je je voeten opzet of leun wat naar achter zodat je ontlasting de weg naar buiten beter kan vinden.

Benieuwd naar meer tips voor een gezonde zwangerschap? Lees dan deze blog.

Liefs Doete,

Verloskundige

de beste tips tegen obstipatie tijdens je zwangerschap
Deel via

Gerelateerde artikelen

Vergoeding zwangerschap verzekeraar

Vergoeding zwangerschapscursus en meer

Vergoeding zwangerschapscursus 2024 en meer in deze blog In deze blog vind je per zorgverzekeraar + aanvullende verzekering welke vergoedingen zij hebben rondom de periode van zwangerschap, bevallen en kraamperiode. Zoals o.a. vergoeding zwangerschapscursus 2024. Ik heb in deze blog

Lees meer
Cursus voor na de bevalling - net zo belangrijk of belangrijker? Check hier vergoeding voor cursus na de bevalling 2024

Vergoeding cursus na de bevalling 2024

Vergoeding cursus na de bevalling 2024 en meer De meeste aanvullende verzekeringen hebben een vergoeding voor een cursus na de bevalling 2024, maar welke verzekeraar vergoed mijn cursus? Benieuwd naar vergoedingen van 2023? Of naar vergoedingen rondom je zwangerschap en

Lees meer
Vergoeding zwangerschap verzekeraar

Vergoeding zwangerschapscursus 2024

Vergoeding zwangerschapscursus 2024 en meer in deze blog In deze blog vind je per zorgverzekeraar + aanvullende verzekering welke vergoedingen zij hebben rondom de periode van zwangerschap, bevallen en kraamperiode. Zoals o.a. vergoeding zwangerschapscursus 2024. Ik heb in deze blog

Lees meer