Mag je nu wel of geen brie eten?

Tijdens de intake met je verloskundige krijg je vaak een lijstje met voedingsmiddelen die je niet meer mag eten. Maar waarom is dit zo? En welke voedingsmiddelen zijn veilig voor de baby, maar kun je beter voor jezelf laten staan?
De hormonale veranderingen tijdens je zwangerschap zet je immuunsysteem op een lager pitje. Daarom hebben jij en dus ook je kindje meer kans op infecties.
De meeste voedselinfecties zijn voornamelijk vervelend voor jezelf, maar besmetting met de bacterie listeria of de parasiet Toxoplasma kan een miskraam of vroeggeboorte veroorzaken. Ook kan Toxoplasma leiden tot ernstige schade aan de ogen en hersenen van de baby.
De kans dat je besmet raakt is erg klein, maar de gevolgen kunnen dus ernstig zijn. In rauw vlees, rauwe vis en kaas van rauwe melk kunnen deze ziekmakers zitten. Daarom kun je deze beter niet eten. Je mag wel producten met gepasteuriseerde melk eten. Én daarom kun je dus ‘gewoon’ brie of geitenkaas eten.
Verder kunnen schadelijke stoffen zoals zware metalen; kwik van roofvissen en gifstoffen in planten en kruiden in grote hoeveelheden gevaarlijk zijn voor de baby in de buik (bron: voedingscentrum).

Welke producten mag je wel eten en welke alternatieven zijn er?

 
Kaas
Eet dus geen rauwe kazen.
Je kunt gerust gepasteuriseerde kazen eten, zoals gepasteuriseerde geitenkaas, brie, camembert & blauwe kazen. Of het product gepasteuriseerd is? Dit vind je op de verpakking terug!
Daarnaast zijn de volgende kazen ook veilig: blok kazen, parmezaanse kaas (grana padano), cottage cheese, mozzarella, feta, ricotta & halloumi.
 
Melk producten
Eet dus geen rauwe melk (crème, melk & kaas).
Alle gepasteuriseerde melk kun je gerust drinken. 
 
Je kunt ook voor plantaardige alternatieven gaan, vooral als je gemakkelijk misselijk bent of last hebt van constipatie.
Bijvoorbeeld: haver of amandel (of andere noten) melk, soja room of yoghurt, haverroom & tegenwoordig heb je zelfs veganistische feta (bij de Albert Heijn #nospon)!
 
Eieren
Wees voorzichtig met rauwe of zacht gekookte eieren en alle producten die rauwe eieren bevatten. Zoals meringues, mouse en softijsjes! Ga hier verstandig mee om. Je kunt prima in de zomer een lekker ijsje halen bij een ijssalon waar het druk is, maar haal niet in de winter een softijsje bij een snackbar waar het niet druk is.
Deze producten kunnen gevaarlijk zijn ivm de Salmonella bacterie.
 
Je kunt vegan bakrecepten uitproberen (waarbij er vervangers gebruikt zijn voor eieren), bijvoorbeeld onze favoriete bananenbrood of zelf ijs maken van bevroren banaan (bevroren banaan in high-speed blender and that’s it :)).
 
Paté/ Lever producten
Eet (liever) geen paté. Paté is een grote bron van Vitamine A (en kan rauwe producten bevatten), doordat het gemaakt is van lever. Teveel vitamine A kunnen aangeboren afwijkingen veroorzaken. Eet daarom maximaal 1 boterham met paté op een dag, of kies voor andere alternatieven.
 
Vlees
Eet geen rauw (of niet goed gegaard) vlees, kies eventueel vaker voor plantaardige opties (liever niet teveel vleesvervangers).
Ook zou ik salami, pepperoni & parmaham adviseren om niet te eten. Wanneer je deze goed verhit, bijvoorbeeld in de oven of in de koekenpan, dan is het wel veilig.
Vis
Voedingscentrum adviseert om geen rauwe vis te eten. Na verhitting is het wel veilig om te eten. Zoals gerookte zalm.
 
Tenslotte wordt geadviseerd (ook door voedingscentrum) om vette vis, zoals zalm, makreel, haring, tonijn, sardientjes tot een maximum van 2x per week te beperken. Dit ivm lage bron van kwik. Veilig tot een bepaald niveau dus. Eet geen roofvissen ivm grote hoeveelheid kwik (zoals tonijn, makreel, haai & zwaardvis).
 
Je kunt vis uit blik eten als alternatief of vegetarische sushi (oké sushi fans… Het is niet helemaal hetzelfde, maar het is voor een goed doel hè).
Noten
Noten bevatten veel goede voedingsstoffen, ze zijn een grote bron van omega 3 vetzuren en vele mineralen, zoals zink & magnesium (handig bij die ochtend misselijkheid).
 
Een tijdje leek het niet veilig om pinda’s te eten tijdens je zwangerschap of wanneer je borstvoeding gaf, omdat ze bang waren dat je baby dan een pinda allergie zou krijgen. Dit is in 2009 weerlegd naar dat het juist kan helpen om pinda’s te eten, zodat je baby hier een natuurlijke tolerantie van meekrijgt.
Mocht je partner of familie een zware pinda allergie hebben, dan lijkt het wel beter om pinda te vermijden tijdens je zwangerschap & borstvoeding.
 

Algemene voeding tips

– Hygiene is belangrijk! Was je handen voor het koken, nadat je in contact bent geweest met rauw vlees etc. Was al je groente/fruit goed, voordat je het bereid of eet
– Let op houdbaarheidsdatum
– Pak de producten achteruit de koeling (hebben vaak een langere houdbaarheidsdatum)
– Houd je boodschappen koel en zet ze gelijk in de koelkast na thuiskomst
– Houd rauw (vlees) gescheiden van groente
– Heb je restjes eten? Dek ze af en zet ze in de koelkast (nadat het afgekoeld is) en eet binnen 24uur
– Verhit het eten niet meer dan 1x
– Gebruik een andere snijplank voor je vlees, vis & groente
– Wees voorzichtig met BBQ, zorg dat het vlees goed doorbakken is
– Bak/kook al je vlees, kip, vis & eieren goed!
– Zet je koelkast op <5°C en vriezer <18°C
– Twijfel je over een bepaalde voedingsmiddel? Bekijk voedingscentrum en voer je product in (op je telefoon kun je gratis app zwangerhap downloaden)

Liefs Doete

Verloskundige