Havermout goed voor elk!

Havermout (en dan vooral de pap) klinkt in eerste instantie niet zo aantrekkelijk, maar is ontzettend gezond. Daarnaast is het goedkoop en stilt het je hongergevoel. Het bevordert een goed slaappatroon (vitamine B in Havermout stimuleert Serotonine en s’ avonds Melatonine) & verhoogt je concentratie (door een stabiele bloedsuiker).

Ook voor zwangeren biedt deze graan ontzettend veel voordelen. Bijvoorbeeld:

  • Het is algemeen bekend dat je bij voorkeur foliumzuur slikt voordat je zwanger wordt, maar in ieder geval tot 12 weken zwangerschap. Wist je ook dat Havermout vol met Foliumzuur zit? Extra vitamines voor de kleine dus (blijf wel gewoon de foliumzuur slikken)
  • Ook bevat havermout veel koolhydraten die een belangrijke energiebron voor het lichaam vormen
  • Tenslotte bevat het vitamine B, die nodig zijn om voedingswaarden over te zetten naar energie. Dit is nodig voor de ontwikkeling van je kindje (bijvoorbeeld placenta, vliezen etc).

 

En daarnaast, wie wil nou niet wakker worden met de geur van appeltaart?

 

Speciaal voor jullie volgt er hierna mijn lievelingsontbijt MET voornamelijk havermout. Oh en super simpel (je kunt het taartje in de oven schuiven en dan gaan douchen bijv, tijd technisch slim)!

Ingrediënten

– 100 gram Havermout
– 20 gram Rozijnen
– 2 gedroogde vijgen in stukjes
– 1 grote tl kaneel
– 50-75ml water
– en als je van zoet houdt klein beetje honing of ahorn siroop
– halve appel

Bereiding

Voeg alle ingrediënten (behalve de appel) in een foodprocessor en maak er een glad mengsel van. Te droog? Nog een beetje water bij. Te nat? Nog een beetje havermout erbij.

Lepel het mengsel in een klein ovenschaaltje en verdeel stukjes appel erover heen. Snufje kaneel en de appeltaart kan de oven in; 15 minuten in de oven op 220 graden en mmmmm!

Geniet van de geur van appeltaart in je huis!

Liefs,
Doete
Verloskundige & echoscopiste