Of je nu thuis gaat bevallen of graag poliklinisch wil bevallen, het is wel fijn om je spulletjes al gepakt te hebben.

In de volksmond wordt de term vluchttas gebruikt, maar ik noem het de geboorte tas. Ten éérste ga je niet vluchten (is ook best lastig met een vluchttas of koffer) en zoals ik je tijdens mijn bevalcursus vertel wil je juist deze stress hormonen liever niet die bij zo’n fight of flight (stress situatie) komen kijken. Goed, een geboorte tas dus. Maar wat is handig om mee te nemen?

 

Ook al ga je thuis bevallen, het is wel fijn om deze tas al klaar te hebben. Mocht er een onverwachte situatie voordoen waardoor je toch naar het ziekenhuis moet, dan is het fijn dat je partner de tas zo in de auto kan meenemen en je je eigen spulletjes bij je hebt. Overal jouw beste omgeving creëren lukt wat makkelijker met je eigen dingen.

Wanneer de tas inpakken?

Zodra je met verlof bent zou ik je aanraden om je tas al te pakken. Het geeft een fijn gevoel als je weet dat er een aantal dingen al afgerond zijn, dit helpt mede je nesteldrang wat te stillen. Kun je je daarna focus-en op de baby kamer 🙂

Inhoud geboortetas

Als verloskundige raad ik je aan om zoveel mogelijk spulletjes mee te nemen waar jij blij van wordt. Begrijp me niet verkeerd, je hoeft echt niet een grote vakantie koffer mee te nemen (we zien je al aankomen in het ziekenhuis 😉 ) Maar de inhoud van de tas hieronder is een goede richtlijn. Mocht je nog kleren willen wassen of nog wat toilet spullen willen kopen, dan kun je altijd deze later nog in je tas/koffer (ja ik gebruik toch even het woord koffer…) stoppen.

Dus, wat raad ik je aan om minimaal mee te nemen?

  • Verzekeringspapieren en ziekenhuispasje;
  • Toilettas (man/vrouw) met basis toiletspullen (incl. haarelastiekje en lippenbalsem). Alsof je 1 à 2 dagen uit logeren gaat (vaak mag je partner blijven slapen, dus pak ook zeker zijn spullen in);
  • Kleding (man/vrouw), voedingBH of sportBH, badjas en slippers;
  • Geboorte T-shirt, zo fijn om een wijd/ruim t-shirt of jurkje te hebben die je tijdens de geboorte kan dragen, zeker als je het gewassen hebt met je favoriete wasmiddel (geuren mensen, fijne geuren);
  • Sokken, wie kent de fabel; zonder sokken bevalt een vrouw niet? Ook al is het een fabel, koude voeten zijn nergens goed voor;
  • 2 á 3 setjes baby kleding, in zakjes per maat, zo krijg ik ze vaak toegereikt door de (aanstaande) mama’s in zakjes per maat (incl. romper, kleren, sokjes & mutsje);
  • Afleiding; boek of tijdschrift, ook al weet je dat je vaak niet meer aan lezen toekomt, spelletjes (sommige mama’s bakken zelfs nog tijdens de weeën, wat jij fijn vind, dit is alleen wel een beetje lastig in het ziekenhuis) etc;
  • Muziek & oordopjes, tijdens mijn bevalcursus neem ik je mee in de wereld van ontspanning met bijbehorende oefeningen en muziek. Heel fijn als je je eigen geboorte playlist hebt gemaakt met ontspan oefeningen, zodat deze gewoon op herhaling kunnen staan en je gemakkelijker in deze ontspanning komt en blijft. Extra fijn om in je eigen cocon te raken zijn oordopjes, zo kun je de muziek luisteren en je afzonderen;
  • Geurtjes, nep kaarsjes (bijv. action), zelfs in het ziekenhuis kun je het je eigen maken en je wensen nastreven. Wilde je kaarsjes erbij? Neem dan van die nep kaarsjes mee. Neem ook je favoriete geuren mee (bijv. aromatherapie), ziekenhuis kan zo’n typisch geurtje hebben;
  • Camera, neem deze opgeladen mee (evt. ook prima om je iphone te gebruiken);
  • Opladers voor elektronische apparaten;
  • Je eigen kussen, ik heb zelf wel geregeld gebruik gemaakt van de ziekenhuis kussens (in nachtdiensten), maar als je gehecht bent aan je eigen kussen, zou ik deze lekker meenemen (hier moet je dus wel even aan denken als de geboorte tas wordt meegenomen, door bijv. briefje op de tas?!);
  • Drinkbeker/ flesje/ rietje
  • Snacks & kokoswater, snacks voor jezelf maar ook voor je partner. Tijdens de weeën heb je weinig zin in echt voedsel, maar snacks met snelle suikers (bijv. naked bars, gedroogd fruit; abrikozen of dadels, zelfgemaakte bananenbrood etc) kunnen je soms net er even door helpen. Daarnaast is kokoswater one of my favorites, hier zitten zoveel goede stoffen in, die je helpen te herstellen. Soort natuurlijk (gezond) AA-drink. Ook is het fijn als je partner wat snacks bij zich heeft, vaak mag je onbeperkt wel naar de keuken om wat eten te halen, maar hoe fijn is het dat je dat zo dicht mogelijk bij je hebt, zodat hij/zij bij je kan blijven.

Zo dat was het, are you ready to pack your bag?!

Heb je nog een goeie aanvulling voor mijn lijstje? Let me know.

 

Ik hoop dat de tips je verder kunnen helpen en wens je een ontspannen zwangerschap toe,
mocht je nog meer tips willen of een bevalcursus willen boeken? Klik dan hier.

Liefs,

Doete,
Verloskundige