Je eigen Zen moment

Als zwangere kun je soms heerlijk in je eigen bubbel zitten! Dit is perfect voor de connectie met je kindje.

Ben je gespannen of zou je wat meer in je bubbel willen zitten? De bodyscan is hier ideaal voor! Ook kan het oefenen tijdens je zwangerschap je helpen om deze oefening toe te passen tijdens de bevalling.

Tijdens de bevalling heeft deze ontspanningsoefening twee belangrijke doelen:
– De natuurlijke pijnstillers (endorfines) blijven aanmaken
– Angst & pijn prikkels negeren

Tijdens deze oefening kom je in een diepe ontspanning, een soort slaap modus (hoe vaker je oefent, hoe dieper de ontspanning). Zo kunnen jij en je baarmoeder spieren (belangrijk tijdens de bevalling) beter ontspannen en dit werkt bevorderend tijdens de geboorte.

De bodyscan

Hoe pas je deze toe? 

Sluit je ogen en ga lekker liggen. Ontspan je kaken en doe alsof je gaat slapen. Je ademt in en uit via je neus, zo zachtjes mogelijk. Je mag ook echt in slaap vallen. Het gaat erom dat je je bewust overgeeft aan deze diepe ontspanning.
Scan vervolgens je lichaam om te kijken waar je nog spanning voelt;    

Voorhoofd, ogen, wangen, kaken en mond
Schouders, rug, buik, borst, armen en vingers
Bekken, billen, benen, voeten en tenen

Als je deze oefening toepast wordt je ademhaling rustiger omdat je lichaam ontspannen is. Het is de bedoeling dat je je zo slap als mogelijk voelt.

Hoe vaak oefen je deze ontspan oefening?

Hoe vaker je deze bodyscan oefent, hoe beter. In het begin kun je 2 keer per dag oefenen, dus bijvoorbeeld wanneer je op staat en wanneer je gaat slapen, per keer ong. 5 minuten. Gaat dit steeds gemakkelijker? Dan kun je de frequentie wat verlagen en ongeveer 2 keer per week oefenen, of wanneer je er zin in hebt. Door veel te oefenen, zul je gemakkelijker in ontspanning komen en kun je dit tijdens de bevalling gebruiken.

 

Liefs,

Doete,
Verloskundige & echoscopiste

 

 

 

 

 

Inspiratiebron
‘ik ga relaxed bevallen’ G. Kwakye