Banoffee pie als ontbijt

Yes, je hoort het goed! Een gezond ontbijt mét chocolade!

Wist je dat pure chocolade je een geluksgevoel kunnen geven en gezondheidsvoordelen voor jou als zwangere heeft? Én dat dit ook nog eens een heel simpel ontbijt is, wat je binnen 5 minuten op tafel zet? Ik zeg, go for it. Ook een heel fijn ontbijt als je niet zwanger bent natuurlijk 😉 (Ik ben groot fan!)

 Pure chocolade (>70%) tijdens je zwangerschap

….. heeft verschillende gezondheidsvoordelen en is heel voedzaam. Pure chocolade is rijk aan ijzer, magnesium, vezels & verschillende mineralen.

Deze voedingsstoffen ontspannen je lichaam en zorgen ervoor dat alles in je lijf naar de juiste plek vervoerd wordt. De stofjes Phenylethylamine, anandamide en tryptofaan in cacao, werken positief voor neurotransmitters als Serotonine en Dopamine die een warm geluksgevoel geven.

Dus hoe meer cacao?! Hoe beter voor je?! Zowel voor je humeur, als je lichaam…..

Pure chocolade verzadigt namelijk sneller dan de melk variant, o.a. omdat deze minder suikers bevat. Eet niet een te ruime hoeveelheid chocolade tijdens je zwangerschap, dit omdat chocolade ook cafeïne bevat. Onderzoekers adviseren daarom maximaal 30 gram chocolade per dag te eten wanneer je zwanger bent. Dit zijn ong. 2-3 stukjes chocolade (prima te doen, toch?!).

Go for it, met dit recept 🙂

Ingrediënten

– Soya yoghurt (of je eigen lievelingsyoghurt) 200ml
– havervlokken 2 grote eetlepels
– Banaan
– 1 stuk pure chocolade (>70%)
– handje walnoten
– 1 eetlepel pindakaas
– beetje honing (wanneer je van zoet houdt)

Bereiding

Hak de chocolade & walnoten in kleine stukjes en snijd de banaan. Schenk yoghurt in een schaaltje, alle ingrediënten erover heen en geniet!
 
Liefs,
Doete
Verloskundige & Foodie

Inspiratiebron;

www.holistik.nl/cacao-serotonine/