Bevallen voor controlfreaks

10 tips om meer ‘los te laten’ en met vertrouwen (uit) te kijken naar de geboorte van je kindje.

 

Sta jij bekend als die vrouw die altijd alles goed voorbereid heeft inclusief (afstreep) to-do lijstjes? Dan ben je misschien wel een klein beetje een control freak. Helemaal niet erg natuurlijk, maar deze eigenschap kan je soms een beetje in de weg zitten wanneer je zwanger bent. Een zwangerschap is niet te voorspellen en het is dan ook goed om te leren loslaten. Daarnaast komt er zoveel op je af dat sommige vrouwen een complete informatie overload kunnen ervaren.

Elke moeder gun ik een ontspannen zwangerschap en geboorte. Een geboorte waar je achteraf met een warm gevoel op terug kunt kijken. Dit gun ik zowel jullie als ouders, maar ook je kindje. Het is daarom belangrijk dat je leert luisteren naar je eigen gevoel en je eigen koers vaart. Jij bent uniek en daarmee jouw zwangerschap ook. Iedereen ervaart deze periode anders en heeft aan andere dingen behoefte. Toch zijn er een aantal algemene dingen die je kunt doen om relaxed(er) in je zwangerschap te staan en deze laatste paar weken nog echt even te genieten van je zwangerschap.

Als verloskundige geloof ik niet zo in het feit ‘pijnloos’ bevallen, maar wel in dat je meer kans hebt op een positieve ervaring wanneer je je voorbereid en visualiseert hoe jij het graag zou willen. Dit klinkt misschien zweverig, maar dat is het zeker niet. Ik hoop dat ik je kan inspireren met de tips hieronder.

 

Van controle naar loslaten

 

  1.  Deze tips zijn voor zowel een thuisbevalling als een bevalling in het ziekenhuis. Probeer op elk plekje een vertrouwde omgeving te maken met gedimpt licht, fijne muziek & fijne ontspannende geuren.
  2.  Volg een zwangerschapscursus die bij je past. Een die je informeert, voorbereid en oefeningen geeft om de geboorte voor te bereiden, zoals jij en je partner deze wensen. Voorbereiden geeft vertrouwen. Vertrouwen in jezelf, elkaar en de bevalling!
  3.  Schrijf een geboorteplan, met de wensen die jij en je partner hebben. Tijdens de Dubbel Zen zwangerschapscursus komt deze aan bod en wordt er aandacht besteed aan wat er mogelijk is tijdens de geboorte, zodat jij zelf kan kiezen. Visualiseren van je wensen en hoe je je geboorte het liefste zou willen zien, werkt positief. Wees je wel bewust dat een plan een plan is en dat het mogelijk is dat je hiervan kan afwijken, dit is geen falen, maar een mogelijk gevolg van omstandigheden die kunnen voorkomen.
  4.  Maak een playlist op Spotify of je telefoon met je favoriete muziek. Muziek waar jij je goed bij voelt. Dit kan van alles zijn. Zo heb ik wel eens een bevalling begeleid van iemand die het fijn vond haar weeën op te vangen met techno muziek. Whatever makes your mind happy!
  5.  Blijf bewegen tijdens je zwangerschap. Onderzoek wijst uit dat wanneer je blijft bewegen (wat jij lekker vindt, sporten versus wandelen/fietsen), je meer uithoudingsvermogen hebt tijdens je bevalling.
  6.  Bereid je goed voor door een goedgevulde geboorte-tas. Deze tips bespreek ik ook tijdens de zwangerschapscursus van Dubbel Zen, o.a. fijn om mee te nemen; groot T-shirt (2x), bidon of rietjes, je favoriete limonade, gedroogd fruit voor snelle suikers, massage olie en je eigen kussen.
  7.  Geef je partner massage instructies. Op youtube kun je verschillende massage oefeningen terugvinden, die je partner (ver) vooraf de bevalling al kan oefenen, kan geen kwaad toch ;). Om zo ontspannen mogelijk je zwangerschap door te komen, kun je ook regelmatig een zwangerschapsmassage boeken (ook mogelijk bij Dubbel Zen)
  8.  Lees je van tevoren in over pijnbestrijding. Wees je bewust van de natuurlijke pijnbestrijding, maar ook de mogelijkheden in het ziekenhuis. Als natuurlijke pijnbestrijding kan een warm bad en/of douche goed helpen, warmte ontspant namelijk. Je kunt zelfs in bad bevallen. Ook kan druk of massage op bepaalde punten de scherpe randjes wegnemen (tips voor je partner) en bestaat er een mogelijkheid tot een geboorteTENS. Tenslotte zijn er natuurlijk de pijnbestrijding mogelijkheden in het ziekenhuis.
  9.  Lees (en luister naar) positieve geboorteverhalen. Vaak worden de negatieve geboorteverhalen eerder gedeeld en blijven deze hangen, terwijl de meeste bevallingen (die ik begeleid) positief zijn, maar deze worden minder ‘in the great wide open’ gedeeld of verspreid. Dus zoek op of lees tijdschriften (ook online) zoals Kiind met bewuste verhalen, die je kunnen inspireren.
    Ook een mega tip van o.a. collega verloskundige Aline, de podcast ‘adem in, adem uit’. Deze kun je op de podcast app (bijv. app store) beluisteren. Tafelgesprekken over zwangerschap en bevallen, vol informatie & humor!
  10.  Neem je partner mee naar een zwangerschapscursus. De meeste cursussen van dit moment zijn echt geen typische ‘puf’ cursus meer en doordat je partner geïnformeerd is en weet hoe hij je kan steunen, kan dit nog meer vertrouwen geven.

Ben je (nog steeds) bang voor de bevalling (na bijv. een bevalcursus op maat)? Bespreek dit met je verloskundige. Zij kan je doorverwijzen wanneer nodig!

 

 

Met vertrouwen uitkijken naar de geboorte van je kindje. Dat gun ik jullie!

 

Liefs,

Doete,
Verloskundige & echoscopiste